Go to top
Sla inhoud over

Gameverslaving

Op basis van het aantal uren dat iemand gamet alléén is niet te bepalen of het gamen problematisch is: het gaat erom dat er problemen zijn met het gezond functioneren. De volgende punten kunnen eerste tekenen zijn dat er problemen ontstaan met het gamen:

  • Balansverlies: andere activiteiten volledig verwaarlozen (bijv. werk/school/sport)
  • Het erg moeilijk vinden om te stoppen met gamen
  • Langer en meer gamen dan men van plan was
  • Gamen terwijl het eigenlijk niet meer leuk is om te spelen
  • Aanhoudende gevoelens van eenzaamheid, gespannenheid of somberheid
  • Minder goed voor jezelf zorgen, zoals te weinig slapen of te weinig eten
  • Gamen gebruiken om negatieve gevoelens (hulpeloosheid, schuld, angst) te ontvluchten of te verlichten

Problematisch gamen

Als iemand door het gamen enige (lichte) problemen ervaart, spreken we van problematisch of risicovol gamen (hazardous gaming) en niet van verslaving. Volgens de ICD-11 betekent dit dat iemand door het gamen verhoogd risico loopt op lichamelijke of mentale problemen. Iemand kan risico lopen door:

  • de hoeveelheid tijd die aan gamen wordt besteed
  • andere activiteiten gaan lijden onder het gamegedrag (bijvoorbeeld werk/school- en sociale activiteiten)
  • riskant gedrag dat met gamen samengaat (zoals een verkeerde houding, wat tot lichamelijke klachten kan lijden; of het uitgeven van te veel geld in een game)
  • het blijven gamen, ook al is diegene zich bewust van het risico op negatieve consequenties

Gameverslaving

Als iemand in verband met zijn gamegedrag ernstige problemen ervaart spreken we van een gamestoornis of ‘gameverslaving’ (gaming disorder).

Volgens de ICD-11 is er sprake van een gamestoornis als er gedurende een periode van meer dan 12 maanden sprake is van:

  • Het blijven gamen, ondanks ernstige, negatieve gevolgen op de lichamelijke en mentale gezondheid, persoonlijke relaties, opleiding of werk.
  • Een gebrek aan controle over hoe veel men gamet.
  • Een te grote voorkeur voor gamen ten opzichte van andere activiteiten in het dagelijks leven (verstoorde balans).

Binnen de psychiatrie wordt gebruik gemaakt van een ander diagnostisch handboek, de DSM-V. Hier bestaat de diagnose gameverslaving (nog) niet. Maar ook hier is al sinds 2013 internetgamingstoornis opgenomen als een aandoening die verder onderzoek en praktijkervaring behoeft.

Bron: Gameninfo.nl (Trimbos)

Gamen in Nederland

Een aantal populaire games in Nederland zijn: Fortnite, Fifa, GTA, Call of Duty, League of Legens, Minecragt, The Sims, PUBG, Apex Legends en Roblox. Regelmatig worden er updates uitgebracht en nieuwe edities, waardoor het interessant blijft om te spelen. 

  • 27,3 % gamet (bijna) elke dag
    • Jongens 42,5 %
    • Meiden 11,2 %
  • 11,1 % gamet minstens 4 uur per dag
  • 7,8 % gamet minstents 24 uur per week
  • 4 % heeft te maken met problematisch gamegedrag
    • Jongens 7,1 %
    • Meiden 0,8 %

Bron: Gezondheid En Welzijn van Jongeren in Nederland. (HBSC, 2017)

Extra risicovol

Welke jongeren zijn vatbaarder voor het ontwikkelen van gameverslaving?

  • ADD
  • ADHD
  • ASS (autisme spectrum stoornis)
  • LVB-jongeren
  • Persoonlijke factoren: eenzaamheid, minder levenstevredenheid, minder zelfvertrouwen, minder sociale competenties, meer agressie, verlaagde vaardigheid om emoties te reguleren, grotere impulsiviteit
  • De reden (motivatie) waarom iemand gamet: het verminderen van negatieve psychologische gemoedstoestanden, zoals stress en eenzaamheid.
  • Overtuigingen (beliefs) over de positieve effecten van gamen.

Indien u meer informatie wilt over deze risicogroepen, dan kunt u hier terecht voor meer informatie.

Website voor ouders

Ben je een ouder? Voor ouders hebben wij de website Puber & Co bestemd voor ouders.

> Lees meer